| Ši met kovo mnes Milane antr kart vyko jzuit mokykl vieiamasis projektas „JEEP 2006“ („Jesuit Educational Europe Project 2006“). Š kart dalyvavo jzuit mokykl atstovai i Gento Šv. Barbaros koledo (Belgija), Amienso ir Marselio mokykl (Pranczija), Bonos Šv. Aloyzo koledo (Vokietija), Shkoder P. Mekalos (Albanija), Gdyns (Lenkija), Kauno ir Vilniaus jzuit gimnazij bei Leono XIII instituto (Italija).
80 mokini prie atvaiuodami buvo suskirstyti 7 komitetus: 1. Terorizmo; 2. Europos integracijos; 3. Lygi moni teisi; 4. Europos konstitucijos ir tapatybs; 5. Kioto protokol; 6. Jaunimo, kultros ir iniasklaidos; 7. Turkijos narysts ES.
Tris dienas mokiniai savo poirius ir surinkt informacij apie kiekvien klausim derino mintuose komitetuose. Renginio pabaigoje pagal vykusias diskusijas buvo paraytos 7 rezoliucijos. Šias rezoliucijas komitetai pristat baigiamojoje sesijoje visiems dalyviams. Po kart debat jos buvo vis dalyvi patvirtintos arba atmestos slaptu balsavimu (platesn debat apraym bus galima rasti balandio mnes Kauno jzuit gimnazijos tinklalapyje www.kjg.lt).
Daugiausia dmesio susilauk homoseksuali moni santuokos ir vaikinimo tema (III komitetas). Šiose diskusijose bent jau komitete vieninteliai lietuviai gyn Banyios nuostat, kad tokios santuokos prietarauja ne tik Banyios, mogaus moralei, bet ir gamtos dsniams. Paskutini debat metu lietuvi mokini nuomon palaikyti daugiausia band Ryt Europos jzuit aukltiniai i Lenkijos. Tuo tarpu „vakarieiai“, daugiausia Gento ir Marselio mokykl atstovai, aikiai sil atskirti banytin ir valstybin santuokas ir suteikti civilins santuokos teis homoseksuali pair monms. J nuomone, santuokos esm sudaro meil ir laim, todl gjai ar lesbiets turi turti tokias pat teises, kaip ir kiti mons. Jie negali, anot j, gyvendami nesusituok, bti diskriminuojami didesniais mokesiais ar kitais teisi apribojimais. Vis dalyvi nuomons sutapo dl vaikinimo: homoseksualios pakraipos monms to negalima leisti, nes tai prietarauja vaik teisms. Dl to sutiko vis mokykl atstovai. Taiau lietuviams ir lenkams galutinai nepavyko tikinti savo bendraami dl neigiam pasekmi bei amoralumo teisinant gj civilines santuokas. Balsuojant 44 prie 36 tokia rezoliucija u homoseksuali moni santuokas buvo patvirtinta.
Šiame renginyje dalyvavau pirm kart. A, kaip ir kit ali mokytojai, atlikau konsultanto ir debat vedjo funkcij. Taiau, noriu pabrti, kad kit jzuit mokykl kolegos visikai nesidomi Banyios mokymu svarbiais morals klausimais. Popieiaus Leono XIII mokyklos mokytojas Paolo Tenconi, pagrindinis i met renginio organizatorius, pritar, kad tokiuose debatuose vis mokykl atstov argumentuose galt bti atsivelgta krikionybs mokym. Deja, daugelio mokykl mokini argumentuose atsispindjo labiau iniasklaidos ar j kaimyn poiris. Apskritai manau, kad Vakar Europoje, skaitant ir katalikikj Italij ar Ispanij, katalikyb vis labiau tampa tik barkaniu variu ir skambaniais cimbolais. Popieiaus „N” mokyklos ar jzuit koledo aukltiniai gali visikai nesiskirti nuo valstybins mokyklos mokini savo vertybinmis nuostatomis, beje, kaip ir mokytojai. Katalikyb Europoje, – gal ir naudinga, nes palaiko disciplin vietimo srityje, - apskritai tampa nedomi bei butaforin.
Vien dien apsilankme Milano Scienza muziejuje, kur eksponuojami dauguma L.da Vinio iradim. Su kolega Simonu i Vilniaus jzuit gimnazijos vienoje salje aptikome tvynainio Igorio Kalinausko parod „Ultima spes”. Tai menin-muzikin instaliacija pagal garsj L. da Vinio paveiksl „Paskutin vakarien”. Nors meninis darbas rykiai dvelk „New age” eklektika, taiau ten bent jau nesijauiau apstatytas butaforijomis. Noriu labai tikti, kad kitais metais, kai JEEP’as bus organizuojamas Lietuvoje, vis mokykl mokiniai skirs daugiau dmesio katalikikai pasaulirai ir dar syk rimtai pervelgs savo vertybes. Kitu atveju teks turbt pradti tikti nebe Biblija, bet „Da Vinio kodu”.
Aurimas Šukys
Kauno jzuit gimnazijos mokytojas |